Türk Eğitim Tarihinde ve Sisteminde Din Eğitim Öğretiminin Yeri ve Önemi - DÖGEP 2022 Nisan-Mayıs
1594
14:58
24.05.2022

Anayasa 24. Maddesinin incelenmesi;

 Herkes, vicdan, dinî inanç ve kanaat hürriyetine sahiptir. Din ve ahlâk eğitim ve öğretimi Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Din kültürü ve ahlâk öğretimi ilk ve ortaöğretim kurumlarında okutulan zorunlu dersler arasında yer alır. Bunun dışındaki din eğitim ve öğretimi ancak, kişilerin kendi isteğine, küçüklerin de kanunî temsilcisinin talebine bağlıdır.

1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun incelenmesi;

 Kanunun kapsamı: Türk milli eğitiminin düzenlenmesinde esas olan amaç ve ilkeler Eğitim sisteminin genel yapısı Öğretmenlik mesleği Okul bina ve tesisleri Eğitim araç ve gereçleri Devletin eğitim ve öğretim alanındaki görev ve sorumluluğu ile ilgili temel hükümleri bir sistem bütünlüğü içinde kapsar.

Türk Milli Eğitiminin Temel İlkelerinin incelenmesi;

 I ? Genellik ve eşitlik II ? Ferdin ve toplumun ihtiyaçları III ? Yöneltme IV ? Eğitim hakkı V ? Fırsat ve imkân eşitliği VI ? Süreklilik VII ? Atatürk İnkılap ve İlkeleri ve Atatürk Milliyetçiliği.

 

 

Türk Eğitim Sisteminde Din Öğretimi incelemesi;

 Türk Millî Eğitim Sisteminin Genel Yapısı Belirli yaş grubundaki ve aynı seviyedeki bireylere, amaca göre hazırlanmış programlarla okul çatısı altında yapılan düzenli olarak verilen örgün eğitim ile örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü kapsayan yaygın eğitimden oluşmaktadır. Türk Millî Eğitim Sisteminin Genel Yapısında Örgün eğitim; okul öncesi eğitim, temel eğitim, ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarını kapsamaktadır. Okul öncesi eğitim; ilköğretim çağına gelmemiş 3-5 yaş grubundaki çocukların eğitimini kapsar. Amacı; çocukların bedensel, zihinsel, duygusal gelişimini ve iyi alışkanlıklar kazanmasını, onların ilköğretime hazırlanmasını, koşulları elverişsiz çevrelerden gelen çocuklar için ortak bir yetişme ortamı yaratılmasını, Türkçe'nin doğru ve güzel konuşulmasını sağlamaktır.

Türk Millî Eğitim Sisteminin Genel Yapısında Temel Eğitim (ilkokul ve Ortaokul); 4 yıl ilkokul ve 4 yıl ortaokul eğitiminden oluşmaktadır yaş grubundaki çocukların eğitim ve öğretimini kapsar. Amacı; her Türk çocuğunun iyi birer yurttaş olabilmesi için, gerekli temel bilgi, beceri, davranış ve alışkanlık kazanmasını, millî ahlak anlayışına uygun olarak yetişmesini, ilgi, yeti ve yetenekleri doğrultusunda hayata ve bir üst öğrenime hazırlanmasını sağlamaktır. Temel eğitimden orta öğretime geçişte, öğrenciler tarafından ortaokul ve imam hatip ortaokulundan istenilen liseye yerleşmek, tercih sırasına ve puan üstünlüğüne göre öğrencilerin 6, 7 ve 8. sınıflardaki derslerden aldıkları puanlar ve Bakanlık tarafından altı (6) dersten (Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji, İnkılap Tarihi, İngilizce, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi) yapılan merkezi ortak sınavdan elde edilen puanların belirli orandaki ortalaması esas alınmaktadır.

Türk Millî Eğitim Sisteminin Genel Yapısı Ortaöğretim (Lise); temel eğitime dayalı, en az dört yıllık öğretim kurumlarının tümünü kapsar. Ortaöğretimin amacı; öğrencilere asgarî ortak bir genel kültür vermek, birey ve toplum sorunlarını tanıtmak ve çözüm yolları aramak, ülkenin sosyo-ekonomik ve kültürel kalkınmasına katkıda bulunacak bilinci kazandırarak öğrencileri ilgi ve yetenekleri doğrultusunda hem yükseköğretime hem mesleğe veya hayata ve iş alanlarına hazırlamaktır. Ortaöğretim Kurumları (Liseler); Anadolu Liseleri, Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Anadolu İmam Hatip Liseleri, Anadolu Güzel Sanatlar ve Spor Liseleri, Anadolu Mesleki ve Teknik Liseler, Çok Programlı Anadolu Liseleri'nden oluşmaktadır.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi 1982 yılından bu yana örgün eğitim kurumlarında ilkokul 4'üncü sınıftan lise son sınıfa kadar Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi okutulmaktadır. Bu ders, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda haftada 2 (iki) saat olarak okutulmaktadır. Bu ders, 4 yıllık yükseköğrenim (İlahiyat Fakültesi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği) mezunu öğretmenler tarafından verilir. Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Dersleri Zorunlu Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin dışında isteyen öğrenci için seçmeli din eğitimi dersleri bulunmaktadır. Din, ahlak ve değerler alanındaki bu dersleri öğrenciler ortaokul 5. sınıftan lise son sınıfa (12. sınıfa) kadar seçebilmektedirler. Bu alandaki seçmeli dersler şunlardır: 1. Kur'an-ı Kerim 2. Hz. Muhammed (s.a.v.)'in Hayatı 3. Temel Dini Bilgiler. Öğrenciler bu derslerden üçünü de her sınıf düzeyinde seçme hakkına sahiptir. Bu üç ders diğer ortaokullardan farklı olarak imam hatip ortaokullarında zorunlu olarak okutulmaktadır. Temel Dini Bilgiler dersi İslam dinine ait içeriğe sahip bir ders olabileceği gibi kendi dini temsilcileri tarafından hazırlanmış Hristiyanlık veya Yahudiliğe ait bir içeriğe de sahip olabilmektedir. Dolayısıyla Hıristiyan veya Yahudi öğrencilerimiz bu derste kendi dinlerini öğrenmektedirler. Bu dersler de 4 yıllık yükseköğrenim mezunu öğretmenler tarafından verilmektedir. Öğretmenler Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenliği programı veya İlahiyat Fakültesi mezunu olup öğretmenlik formasyonuna sahiptirler.

Türk Eğitim Sisteminde Din Öğretimi- İmam-Hatip Okulları;

İmam Hatip Okulları İmam Hatip Okulları, millî eğitim sistemi içerisinde ortaöğretim (lise) düzeyinde eğitim veren hem mesleğe hem de yükseköğretime hazırlayıcı programlar uygulayan eğitim kurumlarıdır. Bu okullarda verilen eğitim içeriğinin özgünlüğü ve çeşitliliği halkın büyük ilgisini görmüş ve "imam hatip lisesi" adıyla markalaşarak günümüze kadar gelmiştir. İmam Hatip Okulları, 3 Mart 1924'te Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile ilk defa "İmam ve Hatip Mektebi" adıyla açılmıştır. İlk açıldığı yıllarda sayıları 34'e kadar çıkan okullar, Türkiye halkının yoğun talebi ile 1951 yılında "İmam Hatip Okulu" adıyla yaygınlaşmış ve hızla çoğalmaya başlamıştır. İmam hatip okulları 3 yıl orta kısmı ve 4 yıl da lise kısmı olacak şekilde tasarlanarak 1973 yılında, 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile "İmam Hatip Lisesi" adını almıştır. 1985 yılında sınavla öğrenci alan Anadolu İmam Hatip Liseleri açılmaya başlamıştır. Bu yıldan sonra hem sınavla öğrenci alan Anadolu İmam Hatip Liseleri, hem de sınavsız öğrenci alan İmam Hatip Liseleri eğitim sistemi içerisinde yer almıştır yılında, Türkiye'de ortaokullardan liseye öğrenci geçişinde yeni bir sistem uygulanmış ve okulların tamamı diğer lise türlerinde olduğu gibi sınavla öğrenci alan Anadolu İmam Hatip Liselerine dönüştürülmüştür.

Ortaokullar ve İmam Hatip Ortaokulları Zorunlu eğitimin ilk kademesi olan 4 yıl ilkokuldan sonra ortaokul eğitimi gelmekte ve 5. sınıftan 8. sınıfa kadar zorunlu ortaokul dönemi başlamaktadır. Bu ikinci kademede okullar, ortaokullar ve imam hatip ortaokulları olmak üzere iki (2)'ye ayrılmaktadır. İsteyen anne-baba çocuklarını ortaokula, isteyen de imam hatip ortaokuluna göndermektedir.

Ortaokullar ve İmam Hatip Ortaokulları Ortaokul ile imam hatip ortaokulu arasındaki tek fark şöyledir: Ülkemizdeki bütün ortaokullarda, öğrenci ve velilerin isteği üzerine seçmeli olarak okutulan Arapça, Kur'an-ı Kerim, Hz. Muhammed'in Hayatı ve Temel Dini Bilgiler dersleri, imam hatip ortaokullarında zorunlu olarak okutulmaktadır. İmam hatip ortaokulları, imam hatip liselerine bir temel teşkil etmek ve ön hazırlık aşaması olmak üzere açılmıştır.

Anadolu İmam Hatip Liseleri Anadolu imam hatip liselerini tercih eden öğrenciler dört (4) yıllık zorunlu lise eğitimlerini bu okullarda tamamlamaktadırlar. İsteyen ve şartları tutan öğrenciler 9. ve 10. sınıfta imam hatip liselerinden diğer liselere veya diğer liselerden imam hatip liselerine geçiş yapabilmektedir. Bu okullarda dört (4) yıllık eğitimini tamamlayan öğrenciler, ülkemiz genelinde devlet tarafından yapılan üniversite sınavlarına girmekte ve aldıkları puanlara ve tercihlerine göre istedikleri fakülteye gidebilmektedirler.

İmam Hatip Okullarının Temel Özellikleri;

1- Devlet tarafından açılan resmi okullardır. 2- Okullarda verilen din eğitimi ve öğretimi devletin denetim ve himâyesi altında yapılmaktadır. 3- Okullar, akademik çevrenin ve sivil toplum örgütlerinin katkılarına açıktır. 4- Halk devlet bütünleşmesini sağlayan okullardır. 5- İmam hatip okulları ülkemizdeki genel eğitim sisteminin bir parçasıdır. 6- İmam hatip okullarında fen ve kültür dersleri ile İslami ilimler birlikte ve modern usullerle verilmektedir. 7- Okulların yönetici ve eğitim kadrosu üniversite mezunudur. 8- İmam hatip okullarının kendine has okul iklimi ve okul kültürü vardır.

Yayın Tarihi: 24.05.2022